Pleidooi voor behoud eeuwenoude eiken

 


In alle gesprekken over de toekomst van de N65 is te weinig aandacht voor de bomen langs de weg. Terwijl die binnenkort toch een bijzondere verjaardag vieren, aldus een ingezonden brief van Jan Zandbergen in het Brabants Dagblad..

Niet alleen de aanpak van de N65 zelf is een terugkerende kwestie, ook de ouderdom van de oudste bomen die deze weg van Tilburg naar Den Bosch flankeren. Regelmatig wordt gesproken over een leeftijd van de oudste bomen van 150 jaar. Dit is niet juist.

Deze weg werd in 1826 opgeleverd en bestraat met zogenoemde kinderkopjes. Deze weg verving twee routes, waarvan ééntje onder de Loonse en Drunense duinen doorliep, de Oude Bossche Baan die er nog steeds ligt. De andere belangrijke route ging over Heukelom via Oisterwijk richting het Hollenend en de Antwerpse Baan over Vught naar Den Bosch toe. De oudste bomen zijn dus over twee jaar 200 jaar oud!

Het zou mij zeer aan het hart gaan als deze oude zomereiken voor intensivering van weggebruik gerooid zouden gaan worden. Het idee van een zogeheten Parkweg spreekt me dus wel aan. Eén rijbaan per rijrichting en dan de snelheid wat naar beneden, speciaal voor het lokaal verkeer.

Als we het cultuur-historisch aspect van deze route wat extra zouden willen benadrukken, hebben we natuurlijk een paar vliegen in één keer te pakken: een veiliger route en minder verkeer, respect voor cultuur-historie, ecologische winst, wellicht een mogelijkheid voor een ecoduct en de zomereiken krijgen meer ruimte.

Al jaren kijk ik naar de rij zomereiken nabij het punt, wanneer je de N65 verlaat bij de Druiventros in Berkel-Enschot. Daar is toen de vroegere tegengestelde rijbaan verwijderd en ingericht als groenstrook. En wat mij opvalt is dat deze bomen aan de linkerkant van dit stuk vele malen vitaler zijn dan de meeste bomen die elders langs de N65 staan, met name de bomen uit 1826. Er is meer ruimte voor deze bomen en dat vertaalt zich in grote robuuste bomen. De bomen staan namelijk niet ingebed tussen het asfalt en kunnen dus meer profiteren van zuurstof naar de wortels toe. Wanneer de weg versmald zou worden is het dus het beste om de weg in het midden van de bomenrijen te situeren. Dat geeft de bomen aan weerszijde ruimte om een nog respectvollere leeftijd te garanderen. Wat maakt het uit? De ruimte is er.

Jan Zandbergen groeide op in Oisterwijk en woont nu in Liempde

I
 

?